Odată cu venirea toamnei, în fiecare an suntem puși în ipostaza de a informa noi generații de părinți cu privire la beneficiile pedagogiei Montessori, prin oferta educațională. Părinților le revine responsabilitatea unei decizii importante cu privire la ceea ce se întâmplă în anul școlar.
Ce alegem? Trecem la nivelul următor de școlarizare Montessori, intrăm în învățământul tradițional? Nu există răspuns corect sau răspuns greșit. Există doar „ceea ce funcționează pentru familia ta”.
Acesta este cel mai just răspuns, deoarece înseamnă că trebuie să te raportezi exclusiv la principiile de viață și totodată de educație ale familiei tale, din momentul respectiv. Cu toate acestea, există multe variabile și de obicei avem nevoie ca pe lângă decizia potrivită, să fie și cea CORECTĂ.
Știm că responsabilitatea de părinte are cea mai mare greutate de-a lungul vieții și faptul că nu putem știi viitorul este cel mai mare impediment în luarea unei decizii. Dorim „să luăm cea mai bună decizie în acest moment.” Dacă ulterior se dovedește a fi alegerea greșită sau luată în lipsa unor informații, o nouă decizie va fi luată în cunoștință de cauză la momentul respectiv.
Deci, vom lua cele mai bune decizii posibile în momentul respectiv și apoi vom merge mai departe. Este doar una din multitudinea de alegeri pe care le facem în „aventura” de a fi părinte.
În timp ce în educația tradițională, educația timpurie și preșcolară sunt orientate spre pregătirea pentru școală, elevii dintr-o clasă Montessori se pregătesc pentru viață.
Montessori se bazează pe educație individualizată. Aceasta înseamnă că nu mergem mai departe pentru că așa spune profesorul sau planificarea curriculumului, ci mergem mai departe pentru că copilul este pregătit. Indiferent dacă învățăm într-o zi, o săptămână sau o lună, vom merge înainte când copilul se simte pregătit, fără să fie ținut în loc sau grăbit.
Anii de educație timpurie sunt incredibili. Ei reprezintă fundamentul individului. Tot ceea ce vine mai târziu se va construi pe baza formată în această perioadă.
Ceea ce începe cu primul pas atunci când învățăm să mergem, poate duce la o carieră ca sportiv olimpic. De la pronunțarea primului cuvând, până la conversațiile zilnice, finalizându-se cu o carieră strălucită. De la învățarea numerelor, până la algebră, geometrie, trigonometrie, calcule pentru a trimite navete către planete care încă nu au fost descoperite. Totul se bazează pe ceea ce este însușit (încarnat) în acești primi ani.
Succesul nu poate fi evaluat în Montessori, nu există linie de sosire desemnată. Nu ne pregătim doar pentru următorul pas: ne pregătim pentru viață.