Când copilul iese în lume, aceasta însăși este cea care i se oferă lui. Să-l scoatem pe copil pentru a-i arăta lucruri reale în loc să creăm obiecte care să reprezinte idei și să le închidem în dulapuri. – Maria Montessori
Pe măsură ce intră în al doilea plan de dezvoltare, copiii își extind și legătura socială. Ei încep să manifeste un interes real față de ceilalți, indiferent dacă este în cadrul comunității lor locale sau într-un sens mai global de conștientizare. Copiii trebuie să satisfacă această perioadă sensibilă de conștientizare culturală, beneficiind de oportunități de a-și explora cultura și cea a altora, prin studiul istoriei, geografiei, artelor lingvistice și al științelor.
Copiii din al doilea plan au un simț foarte puternic al dreptății și percep echitatea și respectarea regulilor foarte acut. Au nevoie de modele pozitive în timp ce învață despre valori.
Chiar dacă mediul de clasă Montessori este pregătit riguros, nu este suficient pentru copilul de 6-12 ani care caută constant și are nevoie de experiențe reale de învățare.
O altă componentă integrală a experienței elementare este „Ieșirea” – explorarea și lucrul dincolo de limitele clasei.
Procesul de planificare într-o ieșire este la fel de important ca destinația și acțiunea în sine. Procesul face parte din munca elevului.
Adultul trebuie să ofere copilului instrumentele și îndrumările potrivite, astfel încât să poată afla toate detaliile despre acțiunea care urmează. Copiii sunt informați despre scopul călătoriei și despre ce trebuie să observe și să ia în considerare în această activitate. De asemenea, adultul trebuie să comunice și să discute cum se va desfășura ziua, care sunt așteptările.
Elevii înșiși iau legătura cu destinația, planifică transportul și se informează despre procedura de vizitare a destinației. Cu cât îi împuternicim pe fie responsabili de propria învățare într-un astfel de mod, cu atât vor câștiga mai mult în ceea ce privește valoarea intelectuală și dezvoltarea mentală, socială și emoțională.
Procesul de planificare a unei ieșiri implică întrebări, raționamente, abilități sociale, abilități organizaționale, gândire, cooperare, apreciere și aventură. Pe scurt, necesită și stimulează toate abilitățile necesare membrilor bine adaptați societății. Ieșirea este activitatea care, prin însăși natura sa, reunește toate celelalte abilități la care copiii lucrează în clasă.
După fiecare experiență de ieșire, ea poate fi abordată ca grup, concentrându-se pe ceea ce a fost învățat. Elevii discută, dacă scopul călătoriei a fost atins și informațiile necesare dobândite. Fiecare clasă poate realiza un jurnal de grup în care se notează locația călătoriei, scopul și concluziile rezultate.
În situația în care există o experiență negativă sau o acțiune care nu este bine organizată, se discută despre punctele slabe din grup și copiii pot veni cu acțiuni de remediere.
Este deosebit de important ca elevii să învețe, să își formeze opinii și să-și modeleze caracterul pe baza experiențelor din viața reală, unde pot aplica și conecta cu acțiunile și activitățile trăite și învățate în cadrul grupului Montessori.