A început un nou an școlar – pentru unii, este primul contact cu sistemul, pentru alții, o reacomodare după vacanță. Indiferent de vârstă sau de nivelul educațional, prima lună vine întotdeauna cu provocări, dar și cu lecții valoroase. Iată ce am învățat în această perioadă de adaptare:

1. Acomodarea și reacomodarea sunt esențiale
Este imposibil să vorbim despre dezvoltare – cognitivă, socială sau emoțională – fără a respecta ritmul fiecărui copil sau adult implicat în proces. Acomodarea nu este doar un pas firesc, ci o necesitate. Ea ne învață una dintre cele mai importante lecții ale începutului de an: răbdarea și toleranța trebuie să fie fundamentul relației dintre profesori, părinți și copii.
2. Obiective clare + perseverență = progres real
Un alt pas important este stabilirea obiectivelor, a așteptărilor și a rezultatelor scontate pentru noul an școlar. Dar odată ce regulile „jocului” au fost clarificate, consistența și perseverența devin vitale. Schimbarea regulilor pe parcurs nu face decât să creeze confuzie și frustrare. Coerența este cheia!
3. Avem nevoie de corelare și coerență… la toate nivelurile
Este timpul să înțelegem că nu doar copiii trebuie susținuți în procesul educațional, ci și adulții – părinți, cadre didactice, decidenți. Este nevoie de o corelare transcurriculară (între materii) și, în cazul adulților, chiar translegislativă (între politici și instituții). Altfel spus, toate planurile – pedagogic, administrativ, legislativ – trebuie să se alinieze nevoilor reale ale beneficiarilor educației.

Prima lună nu este doar despre adaptarea copiilor, ci despre un efort comun, susținut și asumat de toți actorii educației. Cu răbdare, perseverență și coerență, putem construi un mediu propice dezvoltării autentice.